Tuesday, September 14, 2010

Kisah Raya KAmi =)

Hai kengkawan .... lama dh tk update blog...Alhamdulilah, sehari sebelum Hari Raya aku dpt good news...hati gembira sbb doa di makbulkan... dah tak sedih2 lagi... mmg betul org cakap... bila kita dah benar2 redha... Kita dapat balasan setimpal dgnnya..

Back to suasana raya baru2 ni... mmg meriah, tiring, havvock and mcm2la hihihi...
aku ambik cuti Khamis tu semata2 utk last minute persiapan Raya... bag balik umah sis in law mmg tak terpikir nak pack... balik Rabu tu dari keje dah start g pasar borong Sgor beli semua brg2 utk masak ... segala tok nenek baru nk beli... end up... pki taram jekla mana yg dpt... bekas letak kuih raya smpi sudah tak sempat beli.... nanti2la...lagipun belum ada sesapa yg booked utk dtg beraya ... Hubby dis year tah hapa mimpi tak ambik cuti lgsg even before and after raya... hangin jek 1 badan sbb dia bg reason..kasi can kat kwn2 lain balik raya...OMG! abis..Kita?? tak yah raya?? aku panik gak sbb ada few benda yg tak siap pun lg.


Best part, langsir tempah last minute hari tu pun smpi sudah tak g ambik2 pun...janji nk ambik a week before raya, tapi sbb bz tak sempat g ambik pun... sudah nyer..lepas raya gak baru g ambik and pasang... layan jekla langsir yg dah 4 thn pki tu hehehehhe... dah tu jekla yg ada... **pinjam ayat hubby

On dat day (thursday), aku manage berkejar2an masak kuah kacang ayam pencen, rendang daging+hati lembu+paru and another new menu, Rendang Kambing... nyum nyum... sedap ..Ema main cheff utk rendang sbb dia expert...maklumla org Padang kan teror masak rendang...aku masak Kuah Kacang Ayam jek.. aku buat portion kali ni byk gak la sbb nk htr umah mak aku sbb dia demam sempena nk raya... n nk bawak bekal g umah mak mertua sbb aku takut aku rindu masakan mak aku... ( umah MIL aku ada kuah kacang kosong bubuh santan n Kari ayam ) which is totally beza dgn menu makanan raya aku kalau kat umah parent aku... hehehhhee...lain org, lainla masakannya ??kan?????
Lepas penat lelah masak... anak2 aku lak tiga2 pengsan tido depan family hall tu... nak tk nak.. aku kocoh2 dgn maid aku kemas utk balik raya umah mak mertua n mak ayah aku kat Ampang... Ya Allah!!! awatla last minute baru terfikir nk pack barang... ??? mmg sgt haru sbb semua benda aku kena ingat takut lupa bawak... bila siap2 pack aku tgk...dah mcm nk lari rumah pun yer gak..abis semua benda aku angkut... baju anak2 aku jek dah 1 bag besar... diapers 2 bag plastik, kasut 1 paper bag besar, bag baju aku 1 bag agak sederhanan besar, kuih lagi, rendang +makanan2 yg baru masak 1 bag besar, bakul susu... aduhai... macam mana nk sumbat ni??? sekali tpikir...bantal tido aku lagi... sbb tumpang umah sis in law ...takut tak cukup... mmg jd sardin nazaria aku tu... harus next year kalau dpt kembar lg aku beli lori ...tak pun bas sekolah ngeeehhhhh


Penat tak hilang..aku duduk pun tk sempat, dah janji nk bwk maid aku g beli kasut n baju raya... so nak tak nak aku gagahkan diri g IOI Puchong.Menunggu laki aku balik mmg azab... dia g ambik keter Naza kat workshop dah berjanggut...siap dia sempat g potong rambut + kaler rambut... haa.. tang tu menyirap sat... sbbnya aku kat umah dah kering basah dgn peluh jantan ..dia rileks jek... siap tak bali2k umah lagi... aku dah mcm org giler packing ler...carik baju melayu anak, bapak... butang baju melayu..songkok segala bagai..dia tk smpi2 gak umah..adeihhh... kul 4 lebih baru terjonggol btg hidung dia... apa lagi aku mcm lipas kudung..tukau baju... suwuh ema mandi... siap2 zassssssss...

sempatla belikan dia 4 helai T -shirt kat Branded Outlet, selai jeans Padini, Kasut Vinci sepasang... baju kurung dia kata dia pakai last year nyer jek... Okla... selamat dah... aku tak de singgah mana2... sempat sambar kasut raya aku sndr sepasg + selai t-shirt Padini... tgk jam dah kul 6 lebih dah....

Sampai2 umah aku tgk semua anak2 aku dah siap mandi cuma belum pki baju jalan lagi..adeihhh... apa la hubby aku buat sepjg aku g beli baju maid aku tadi???? aku dok umah mcm2 aku dh settlekan...dia kat umah ...satu hapa pun tak buat... nk buat camne... mana leh harapkan laki buat mcm kita buat...redha jekla...kang derhaka jumpa di neraka hehehehehe...aku diam jek sambil2 siap2kan anak2 aku...sbbkan packing brg last minute...end up umah aku bersepah mcm kapal pecah...lantakla...balik raya nanti baru aku kemas....

Raya umah sis in law aku mmg best..sampai2 jek Angah n wife dia Kak Ani dah lama smpi..diaorg tgh get ready nk bakar mercun... aku excited sgt2..anak2 kembar aku lak rileks jek layan bunga api... spoilnyer si abg Jay yg penakut Ya Rabbi... dok nangis2 tak mo dok luar... best part ...daddy dia kena paksa dok dlm umah temankan dia...nasibla kan Daddy...sapa suwuh manjakan sgt anak sulung u tu...U dokla dlm temankan...i nak layan bunga api hihihihi

Nanti aku update gambar2 nyer... byk lagi benda yg best2 dis year sbb kami balik Melaka sempat singgah Pengakalan Balak , merasala anak2 aku mandi laut...berendam di tepian pantai sambil guling2... paling best ...kulit anak aku yg tk berapa nk putih tu makin bertambah tanned ler..ala2 pelakon Latin.. ok wat... takyah susah2 g tannedkan kulit.. ** ayat nk sedap kan hati, sedih sbb kulit anak2aku yg tak cerah makin legam bila mandi laut huhuhu**

to be continue.......


No comments: