Tuesday, August 3, 2010

Kahwin awal or kahwin sedang2 ajer???

kahwin muda...
Lelaki seawal 18 tahun, perempuan 16 tahun


isu pagi tadi yg kelakau gak bila aku dgr sepanjang otw g keje pagi ni
actually aku try gak call, sajer nk menambah serabut 3 DJ tu kat konti
tapi asyik bertunang jek... manjang bz so dgn nk pegang stereng, nk concentrate tgk jalan
kang ada yg langgar palang tol kang... haru biru la plak ... adeiihhh


emmm..topik ni actually best gak kalau nk di perdebatkan... lebih2 lagi makin menjadi2 isu kes buang anak
tapi aku tak rasa kawen awal ni is da best solution ..melainkan kalau dah tk de cara lain
terpaksa gak... emmm okla...ko kawenla dik...malaih la nk larang lagi
sbbnya...ikutkan semua2 ni bermula dari umah gak...
utk elakkan jadiknya isu byk buang anak.. bukan takat budak2 sekolah jek...
yg dah universiti..berlambak2 cuma tak reveal ajer..( suka benar guna ayat revealed ni hahahahar)
yg dah kawen..ada suami ..ada isteri pun ada kes sampai ada anak luar nikah...
sbbnya mcm cth kes tu...suami dok dlm penjara, isteri kat luar gersang... bsekedudukan dgn teman lelaki ..
ada anak luar nikah... smpi dah nak masuk anak luar nikah no 2 dah.. rileks jek... tkde rasa berdosa pun
kalau betul nk tangani masalah ni...kena mula dari akar umbi...
start dari mak ayah, pastu masyarakat sekeliling, saudara mara... adik badik.. semua kena main peranan
mcm kita yg dah jadi mak ayah ni... esok2 anak2 dah remaja... jgnla terlalu bagi kebebasan
dan jgn la jugak terlalu strict membabi buta... ** mcm kes aku...strict sgt ...tu yg kawen lambat hahahahar
kita kena layan anak2 remaja mcm kawan but still ada border n limit
kalau diaorg dah sekolah menengah nanti... let say dah pandai nk cinta monyet
jgn galakkan..n jgn larang strict sgt
kena pandai pakai budi bicara... sbbnya...kalau bebas sgt... dia bakal selamba jek usung teman depa tu
ke hulu ke hilir... kecik2 .. muda2..masih bangku sekolah...sibuk tayang teman kat sedara mara... tak elok yer kwn2 =P
kalau nk... boleh la setakat passing2 surat isi bedak wangi..balas2 email or comment2 dlm facebook
mau jumpa ??dating?? boleh tapi mesti mak ...adik...kakak..atau abg temankan...
kalau tk ????..no-no ... takde dating2 yer...kecik lagi
itupun takat keluar mkn or minum2 jek yer..sbb kalau dah lepas g tgk wayang susah yer...kang jadik lain plak
dalam wayang byk jin syaitan nirrajim ( walaupun bapak kat umah nama jin)
nak bercinta masa muda ...kasila can ..tapi kena pantau sepantau2nya...
ni tak... yg bebas sgt...selamba jek...depan mak bapak pun boleh lepak baring sama2 dgn teman lelaki/wanita
naik motor berdua2 tu mcm tak salah jek...mak bapak tak larang pun
dating hari2 jumpa depan rumah pun tkde hal... siap bertepuk tampar tanpa segan silu
paling best aku penah tgk... boifren tumpang tido dlm umah
siap tido sebilik dgn gf..apa cer??? mmg mak ayah dia kena tampau laju2
ada tu..mak ayah bz sgt...bg kebebasan...tak penah tanya anak2 pegi mana
silap2 tak tau pun anak2 tido mana... adeihh ni apa kes??? ni yang bebas sgtla...
tang berpakaian lagila tak pantau... pakai baju tak cukup kain...
seluar siap boleh nmpk tang celah bedah... cleavage skit lagi jek boleh nampak tet...
jalan sebelah mak ayah tudung litup... selamba dek jek
( astaghfirullah hal azim... ayien... ko bila la nk bertudung??? ingat kan diri sendiri gak hahahahar...Insyallah soon)


tu kes bebas sgt.....

kes strict sgt plak.... mcm kes yg aku tgk sebelum ni... mak ayah dia strict tahap gaban... semua no-no
anak dia nk g tuisyen pun tak kasi ..takut pengaruh luar... sapa yg dia tk berkenan kwn dgn anak dia...dia siap warning , call personally
walaupun kawan sejantina..
emmm ... lama2 anak dia memberontak...tanpa mak ayah dia tau...
lagi teruk jadinya... anak dia pandai keluar sorok2.. bercinta dgn sapa tah sembunyi2
pegi dating or keluar mana2 tipu mak ayah ...
end up... makin worst senario yg jadi... emmmm mak ayah nganga sbb anak dia hamil walauuuuupun dah di pantau sekeras2nya
susah kan jadi mak ayah ni...kita nk yg terbaik utk anak2 kita
tapi anasir2 luar yg tah hapa2 buat anak2 kita bakal jadi rosak... tu yg jadi mimpi ngeri bagi aku
selalu cakap kat diri sendiri.. " jgnla aku jadi mak mcm tu... aku tk nk anak2 aku takut dgn aku smpi sanggup tipu aku"
penah pikir nk dok dlm hutan sbb takut anak2 nanti rosak dgn pengaruh luar
tapi aku kena la pikir waras skit...nk dok utan buat apa??kwn dgn tarzan??? tak yah kerja???
takyah mkn??? kang camne nk shopping online lagi huhuhu... Oh noooo..... kena jadi realistik yer kawan2


balik pada topik kawen awal....
aku.. pada aku...sgt2 tak setuju...
sbb aku masih bfikiran kuno kot hahahhar
biarlah anak2 aku sekolah smpi abis.... belajar sampai masuk universiti..
ada kerjaya yg stabil.. baru aku lepaskan utk decide mulakan hidup baru
sbbnya... tanpa semua di atas... aku rasa sgt2 tk secure jika sesuatu terjadi dlm sepanjang
perkahwinan mereka kelak... takler mereka hilang arah ... atleast bolehla mulakan hidup lagi bila ada karier sendiri
** amin..amin.. moga anak2 aku jadi manusia yg mendengar kata dan berjaya dalam hidup


sebabnya... aku yg dah keje tetap... dah ada karier yg stabil pun
masih rasa perit nk harung hidup kat bandar KL ni...
inikan di bangku sekolah... dua2 masih tak de kerjaya...
boleh ke nk hidup tanggung anak bini... nk beli keperluan keluarga..
beli susu pampers.. takkan nk mintak mak ayah plak...
emm...pikir2 kan


KITA HANYA MERANCANG...HANYA ALLAH YG TENTUKAN...

but still say no to kawen awal ahaks....




1 comment:

Lyana Mansor said...

alhamdulillah...walaupun daku kawin awal...terpaksa gak melalui macam2 jerih perih kehidupan di awal alam perkahwinan... tapi sekaang...berkat kesabaran, dapat gak merasa sedikit kenikmatan,....