Wednesday, August 11, 2010

Jom kira budget bulanan terkini

Semlm aku citer psl kos yg aku hadap lepas harga minyak naik kan?? Pastu ramai yg mcm kompius...nk percaya ke tak nak percaya ... betul ke consumption aku 1 rumah utk 2 minggu smpi byk tu... hehehhehe betul.. cuma adala a few benda yg tak yah beli lagi utk da following 2 weeks tu cthnya... minyak msk mmg cukup utk 1 bulan, sabun basuh baju, softlan, sabun cuci lantai, sabun mop lantai, sabun basuh botol baby, dan seangkatan dgnnya... jadi kos utk 2 minggu lagi yg aku kena refill balik adalah diapers anak2 aku, susu Dugro, makanan basah dan benda2 lain yg abis masa aku pegi shopping minggu ke 2 tu. So tambahan dalam RM2-3 rat lagila huhuhuhu

Ni antara kira2 utk kos benda2 yg aku rasa main consumption family aku
Susu anak2 aku...aku bg minum susu murah jek.. takpela... janji diaorg minum still sihat n membesar dgn jayanya
sepeket 1 kg / 1.1kg = RM18.90 kadang2 sepeket 1.5kg ikut promosi =RM27.90
anak2 aku minum susu ni 2 minggu kalau 1.1 paket aku kena beli 10 paket
tapi baru2 ni ada paket yg 1.5kg ..so aku beli 7 paket ajer... ingat bertahan... nan ado
tetap abis 2 minggu gak.. so meh kira
RM27.90 x 7 = RM195.30

masuk bab diapers lak... aku pakaikan pampers yg economy jek ... dulu cuba gak pakaikan Fitti Fit tapi kulit anak2 aku sensitif.. melepuh..so nk tk nk yg economy aku pilih Drypers.. kalau promosi.. dptla rege murah RM31.90...kalau takde promosi .. RM34.90.. kembar pakai sebulan 2-3 paket size L tapi aku beli skit dulu so ari tu aku beli 2 jek..Jay plak sbb dia dah domok...
mula2 dulu aku pakaikan Drypers size XXL..tapi mahal dowh... so aku tukau pakai Pet Pet.. okla..56 keping size XL dia muat lagi . so kalau ada promosi rege dia aritu aku beli RM30.90
Utk mlm plak aku terpaksa pkikan diapers Huggies Ultra sbb diaorg semua kencing byk giler...
so kalau pki Drypers mau lencun tilam tido tu.. sedangkan Huggies Ultra ni pun bocor gak... nak tak nk.. aku beli la gak walaupun tau poket sure rabak huhuhuhu .. kalau beli kat speedmart semanjang mmg murah.. RM28.90 sepeket..so aku kena beli 2 utk kembar, 1 utk Jayniell
Meh kita kira berapa

Diapers siang Drypers : kembar 2 paket = RM31.90 x 2 =RM63.80
Pet Pet : Jay = RM30.90
Diapers mlm Huggies Ultra = RM28.90 x 3 = RM86.70
So total beli lampin pki buang ni sahaja = RM181.40

tu bab anak2.. sabun basuh botol, puting susu kalau dah teruk sgt, wet tissue, shampoo, bedak, lotion bagai.. aku rasa dalam RM 70 tak lari nyer..tak caya jom kira

lotion johnson n johnson botol besar RM16.90
Shampoo johnson botol besar kaler merah RM20.90
sabun basuh botol RM18.90
wet tissue set of 3 RM 10.90
mandian baby johnson RM16.90
malas la nk masukkan lagi yg lain2 sbb dah lebih RM70 dah ok... =(

kita pegi ke beras lak..
kami makan beras Sunwhite pink tu..tak pun Bird of paradise or Long Fong..mana2 yg ada promosi kami sambarlaaa
so aritu aku beli Sunwhite = RM46.90

minyak masak =RM13.90
Ayam sekor =RM15 ( pukul rata jek rege..aku rasa lebih sbb ayam tu gemuk)
sotong =RM16
Udang =RM18
Sayur2an aku campurkan =RM16 ( ada carrot, sawi, bayam, kangkung, bawang putih n bwg besar)
Instant food utk goreng =RM40 ( ada sosej kecik2 utk anak2 aku, roti canai segera utk sarapan anak2 aku, drummets n chicken wing)
Ice cream = RM12 (2 jenis )
other foods =RM 80 ( ada cili sos, susu pekat 2 tin , tomato sos, rempah kari, kurma, rempah instant asam pedas, rendang n sambal portugese, milo , air soya, mee hun , suu huun, tepung, gula)

Keperluan diri sendiri n suami = RM70
(ada shampoo, ubat ketiak, pencuci muka, sabun mandian, shaver laki aku.. aku nyer selalu aku beli sndr)

ada lagi benda2 yg kdg2 capai.. tak kira lagi air sedapla..air yogurtla...
huhuhuhu...sapa dulu ambik account???
silala...sila kira kalau rasa2 mcm statement saya semlm mcm kurang percaya...
kebetulan kot masa kitaorg pegi beli aritu semua brg di atas mmg dah abis... selalu tak abis serentak... n mmg selalu tk nmpk sbb every week dok menabur duit kat giant..mana nk perasan berapa yg abis...kali ni shopping sedebuk utk 2 minggu..ambik ko.. duduk umah kira...
gaji berapa agak2 baru cukup ekkk???
sebenarnya berapa yg kita dpt tu.. tak akan cukup melainkan kita sedia utk bersyukur dgn apa yg kita ada....

Just wanna share with others... betapa kita tk sedar...
inila namanya "commitment wth our family" yg kdg2 sedar tak sedar agak berat n besar utk kita pikul tapi... sedar tak sedar dah lama dah kita pikul ...
Alhamdullilah ...kami sekeluarga masih mampu teruskan hidup kami and hopefully utk hari2 yg mendatang... AMIN...

**pembetulan... durian runtuh utk pekerja bank tu tak termasuk aku huhuhuhu
tu utk NUBE sahaja... aku hanya dapat abuk sajaaaa..kulit durian pun tarakkkk

7 comments:

A.I said...

hhrrmmmm...cuba kau bayangkan aku pulak. ngan gaji laki bini ciput gilak :( ngan anak skolah 3 org! minum susu 4-4 skali (along + angah - milo). transport + blanje skolah + makan + brang dapo + bill2 setempat. mmg takde ruang langsung utk beli brg utk aku. abis2 pon sabun papaya RM3.90. hohoho...sadis!!

Unknown said...

Yien...cuba train jay diapers free...jimat dah tuh ckit...rasa yer dah bole kot train dia.....

bibik kita nih kalu tgk brg byk lg guna berlebih-lebih....so yg sorokkan susu tuh n bla2...

ayien78 said...

Ai,
tula ai.. tu sbb aku cakap aku salute kat ko..sbbnya ko pandai manage duit yg ader... tapi yerla.. ada duit berkoyan2 pun mmg tk penah cukup..ada jek yg nk di beli..semua masuk list keperluan hahahahar... tu yg aku cakap aku kena gak belajar bersyukur dgn apa yg aku ada...

Watie
mmg nk train jay tu tapi bibik ni jenis malas... nanti takut bila toilet train.. tetiba jay terberak or terkencing kat lantai dia biar jek ..haru...tgh uruskan ema dtg balik... maybe masa dgn ema boleh train dia tak pki diapers lagi... kalau dah toilet train emmm jimat byk tu

lin said...

ayien....owh..i sgtlah memahami..bajet bulanan u sama je macam bajet bulanan i..kebetulan anak2 i mmg minum dugro..cuma i tak pernahlah dapat harga RM18.90 utk 1kg/1.1kg tu..silelah share kat mana u beli..hehhe

bajet susu mmg takleh lari kurang2 10 paket utk dua minggu..cuma i dapat jimat tang diapers je ..sebab anak2 i i kasi pakai diapers Tesco tu..(warna biru)..mula2 ingat tak elok diapers tu tapi bila dah try ia adalah sebijik cam drypers..murah pun murah..kalau tgh promosi boleh jatuh sampai RM28.90 camtu...tapi kalau stok habis mmg i pakai drypers.

ni belumlah budak2 tu sekolah..kalau dah sekolah i tak tahulah camne..tapi jg risau sgtlah ayien..insya Allah ada rezeki anak2 kite..:))

Lyana Mansor said...

lor...durian runtuh tu tak dapat ke?? huhuhuh...

kak ayien..yana rase bibik baru akak ni malas kasi anak2 makan kot..tu yg anak2 kuat minum susu... anak ni kalau dah kenyang makan de akan kurang minum susu...

jay plak memang kene train diapers free.. ape gune ade bibik kat umah kan...

seb baik anak2 yana jenis tak kisah pakai pampes ape pun..so mane yg promo yana akan beli.. drypers, tesco, fitti...

sabun mandi lak..sume org dalam rumah ni pakai johnson baby milk bath..beli yg promo nye...

susu..dugro kadang..atau dutch lady..mane yg murah...tapi skrg ni gune dutch lady sbb slalu ade promotion..next month dah leh campur susu ainul n ayra sbb ayra nak masuk setahun..hahaha..jimat skit...actually kandungan kalsium jek berubah...

agaknye betullah bibik baru akak ni tgk barang banyak, so de gune jelah banyak2...

hope ema leh cepat balik...

ayien78 said...

Lin,
Kita serupa.. ikutkan i dgn u.. u lagi sesakkan sbb u full housewife. But u ada bisness masyuk... =)but still..bak kata u... ada duit byk pun belanja anak2 mmg main expenses... u nk masuk 5 dah sure lagi byk belanja kan???

Lyana,
anak2 akak mmg kuat mkn dgn minum susu..huhuhuhu...cam sheena kuat minum susu...bab mkn kureng skit... tapi tak mustahil gak maid akk masa akak tkde kat umah ...dia tk bg mkn sgt...tu psl susu cepat abis...
tapi main reason dia..dia mmg suka mmbazir....susu belum abis lagi...budak2 tgh main2 dia sibuk ambik nk cuci.. baki susu tu terus buang...huhuhuhu

Lyana Mansor said...

ish..sayang susu tu kan...budak2 kadang pas main2 sambung balik minum susu...rugi2...